čtvrtek 16. června 2011

Mé zkušenosti s SSD disky Kingston a Intel

 

Již rok používám SSD. Nejdřív jen v notebooku, kde za jeho hlavní výhodu považuji nulovou hlučnost notebooku, protože se mi větrák při kancelářské práci s aktivní wifi vůbec nezapíná (jen občas při prohlížení webu s větším množstvím flash). Na to, že je to 3 roky starý notebook se s SSD rapidně zrychlil.

P3220248


SSD Kingston V Series


Můj první SSD byl Kingston V Series (notebook kit) o kapacitě 64 GB. Kupoval jsem jej v červnu 2010, posléze jsem ještě dokoupil 1GB RAM (celkově mám 3GB) a vypnul swap ve Windows. Onen SSD od Kingstonu byl ideální z pohledu cena / výkon a spotřeba (dnes prodávaná V100 má několikanásobně vyšší spotřebu než V series a to je asi také důvod, proč se stále prodává). Mám druhou generaci (SNV-425 S2), která již netrpí rapidním snížením výkonu při zápisu dat jako její předchůdce. Toto můžu směle v praxi potvrdit.

V diskuzích na internetu se často objevuje, že SSD mají malou kapacitu a jsou ideální leda tak pro systém a nejdůležitější programy. Po instalaci Windows a Office (můj hlavní pracovní nástroj, především Word a PowerPoint, částečně Excel), přehrávačů a prohlížečů obrázků a hudby, nakopírování všech dokumentů (bez multimediálního obsahu) ně stále zbývalo cca 25 GB volného místa. Ovšem musel jsem zvážit, co skutečně potřebuji pro práci a co ne.

S Kingstonem jsem byl po celou dobu spokojený a splnil mé očekávání která jsem do něj vkládal.

upgrade_3
SSD Kingston vs. původní HDD Toshiba

 

Intel X25-M

Letos v březnu se mi naskytla příležitost poměrně levně získat SSD od Intelu. Po chvilkovém váhání jsem se nakonec rozhodl, )především proto, že jsem si sliboval ještě větší zrychlení notebooku a snížení spotřeby) že si jej pořídím a tak se také stalo.

Jedná se o naprosto nový disk s tříletou zárukou vyrobený letos v lednu – takže revize G2. Kapacita disku je 120 GB, což umožňuje sebou brát notebook i na cesty s nahranými epizodami oblíbených seriálu, a to bez nutnosti vláčet s sebou externí disk v boxu. To byl další důvod, proč jsem jej koupil.

Notebook zůstal stejně bezhlučný jako když byl osazeny Kingstonem, ale s Intelem se jeho spotřeba snížila o 1-2W v závislosti na nastavení napájení. Také došlo ke zrychlení především při zápisu malých bloků dat (4kB). Subjektivně mohu říci, že se zdá práce s notebookem svižnější i když podle syntetických testů nejsou rozdíly nikterak markantní.

Co se stalo s původním SSD od Kingstonu

Můj původní záměr byl Kingstona prodat. V té době osm měsíců používaný SSD, jehož pořizovací cena byla 3.700 Kč a prodejní okolo 2.800 Kč jsem nabídl k prodeji s veškerým příslušenstvím za 2.000, ale jelikož nikdo neprojevil zájem a já nehodlal jít s cenou níže, ležel mi přes tři měsíce v šuplíku. Dlouhou dobu jsem se jeho dalším využitím nezaobíral. Nakonec jsem dospěl k závěru, že nejlepší bude jej využít jako systémový disk do stolního počítače. Instalace SSD přinesla rychlejší odezvu při práci se systémem a programy. Veškerá ostatní data jsou umístěna na původních klasických HDD (včetně swapu, dočasných souborů a cache browseru).

P3220245
Balení SSD Intel X25-M v celé své kráse.

Závěr

Po celkovém roce užívání SSD disků od dvou různých výrobců mohu jeho koupi vřele doporučit. Ovšem je potřeba abyste věděli, co si od SSD slibujete. U notebooků jsou hlavním přínosem nižší spotřeba (záleží na modelu) a prakticky bezhlučný pracovní stroj. Hmotnost je v naprosté většině srovnatelná s klasickými disky nebo mírně nižší. Těch pár gramů v praxi stejně při přenášení nepoznáte, ale rychlejší odezvy ano.

  • článek se zabýval SSD s dostatečným výkonem a netýká se SSD disků dříve používaných v netbocích nebo starších více jak 1 rok.

Žádné komentáře:

Okomentovat